his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Environmental Storytelling inom 3D-miljöer: Narrativa och mekaniska ledtrådar inom Survival Horror
University of Skövde, School of Informatics.
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Environmental storytelling in 3D-environment : Narrative and mechanical cues in Survival Horror (English)
Abstract [sv]

Syftet med detta arbete var att undersöka ”environmental storytelling” och dess betydelse i att bygga ut spelmiljöer. Begreppet och tankarna på ”environmental storytelling” har baserats på Don Carson och Henry Jenkins tankar kring ämnet. Utöver dessa källor användes även områdena kring ”immersion” och ”affordence”.

Till undersökningen producerades en artefakt bestående av tre utrenderade 3D-miljöer, som sedan användes i kvalitativa intervjuer. Intervjuerna bestod av frågor kring hur informanterna uppfattade bilderna.

Resultatet av intervjuerna visade att de narrativa ledtrådarna fick störst fokus över de mekaniska ledtrådarna. Det visades även att flera av ledtrådarna kunde byta roll, narrativa kunde fungera som mekaniska respektive mekaniska kunde fungera som narrativa.

Det framgick att ”environmental storytelling” ger ett ytterligare djup till spelaren från spelmiljöerna.

För ett framtida arbete skulle ytterligare fördjupning inom olika miljöer förekomma, med större fokus på hur människor uppfattar berättelser genom tecken och objekt, samt fler infallsvinklar från andra livserfarenheter.  

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 40 p.
Keyword [en]
environmental storytelling, game environments, narrative cues, mechanical cues
Keyword [sv]
environmental storytelling, spelmiljöer, narrativa ledtrådar, mekaniska ledtrådar
National Category
Design
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-12935OAI: oai:DiVA.org:his-12935DiVA: diva2:971944
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-10-10 Created: 2016-09-19 Last updated: 2016-10-10Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1703 kB)106 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1703 kBChecksum SHA-512
03e96e932086b0ce3f7d5c1631945a30de4849b302083d2c4f8167a805150b0b851eff18d5150ef04e96b390f6283dc76366e64373094119ee0ce6815369dd2e
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Pettersson, Matilda
By organisation
School of Informatics
Design

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 106 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 284 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf