Under arbetets gång har en 3D-modell av ett historiskt skepp ritat av Fredrik Henrik af Chapman skapats, i ett pedagogiskt syfte att kunna besvara undersökningens frågor. Skeppet modellerades i anslutning till ett reellt skeppsbygge som drivs av Forsviks Varv, vars mål är att återskapa ett av Chapmans skepp. Modellen renderades ut i bild samt videoformat, och visades i samband med den kvalitativa undersökningen genom en Ipad för att kunna ge betraktaren en förståelse av det digitala mediet. Examensarbetet har sedan genomförts med följande frågeställningar som utgångspunkt: - Finns det någon skillnad på hur en slutlig variant av prototypen bör utformas baserat på grupperna, och i så fall vilka? - Finns det skillnader på vad besökare och experter från varv och museum anser gällande reella/fysiska artefakter och en digital version av sådana, och i så fall vilka? Informanterna som studien är baserad på blev indelade i tre fokusgrupper: Experter och anställda inom skeppsvarv, besökare samt experter och anställda inom museibranschen. Studiens resultat redovisas i slutet av arbetet, där en diskussion förs kring den aktuella artefakten och ett eventuellt framtida arbete.