Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Kollektivism för emergent AI: Ett experiment med ett psykosocialt ramverk
University of Skövde, School of Informatics. niklas@ryxali.com.
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Collectivism for emergent AI : An experiment with a psychosocia framework (English)
Abstract [sv]

Målet med denna studie var att jämföra felfrekvensen i gruppsammanhållning mellan två system med avseende på gruppstorlek. I det ena systemet skedde relationsförändringar på en individualistisk basis, där en agents slumpade åsikt avgjorde utfallet av interaktioner med andra agenter med åsikter. Det andra systemet var en utsträckning av den första som även tillämpade en kollektivistisk relationsförändring, vilket lägger till en relationsförändring baserat på vad alla andra agenter har för relationsvärden. Experiment utfördes där felfrekvensen mättes genom att utvärdera hur många testfall som hade en misslyckad gruppsammanhållning efter testets slut. Denna utvärdering visade att det individualistiska systemet hade en ökande felfrekvens i samband med ökande gruppstorlek, och det kollektivistiska systemet verkar ha en stadig felfrekvens oavsett gruppstorlek. Den största gruppen som utvärderats i detta arbete bestod av 15 agenter, vilket visade sig otillräckligt för att avgöra exakt hur den kollektivistiska felfrekvensen förändras med avseende på gruppstorlek. Att utvärdera större grupper har lämnats till framtida arbete.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , p. 23
Keywords [sv]
emergent, AI, relationer, psykosocial, boids
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-12849OAI: oai:DiVA.org:his-12849DiVA, id: diva2:956712
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Note

Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.

There are other digital material (eg film, image or audio files) or models/artifacts that belongs to the thesis and need to be archived.

Available from: 2016-09-21 Created: 2016-08-31 Last updated: 2023-07-13Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1093 kB)110 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1093 kBChecksum SHA-512
f5c27ab2e58dc11e60f3246899f76b4ef0fdd6883fcd95f27bedce9e5cd2893013d14efdd1835395bbd55f97392b9aa0a8713ee5aff1a106f81667c1463fd34c
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Lindblad, Niklas
By organisation
School of Informatics
Computer Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 110 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 226 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf