Orientering i 2,5D-side-scrollingspel för Virtual Reality
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Orientation in 2.5D Side-scrolling Games for Virtual Reality (English)
Abstract [sv]
Virtual Reality är ett media med gamla rötter, men samtidigt en ny teknologi för allmänheten. Ett av problemen med VR är att det kan frammana visst obehag då det brukas, så kallad simulatorsjuka (Kennedy m.fl., 1993), vilket forskare studerar i syftet att förstå hur det undviks. I denna undersökning har en artefakt tagits fram i form av en spelprototyp, av slaget 2,5D-side-scrollingspel till VR, och använts för att studera uppkomsten av simulatorsjuka. Artefakten använder en head-mounted display för att uppnå VR. Tre testpersoner deltog i undersökningen, och för att mäta symptomen användes ett beprövat frågeformulär samt kvalitativa intervjuer. Data visar på att en tidigare hypotes om intryckskonflikt (Kolasinski, 1995, s.7) är inkorrekt, samt att konventionella orienteringsmekaniker har vissa fördelar. För framtida studier bör simulatorsjuka undersökas från fler vinklar och/eller med ett större urval av testpersoner.
Place, publisher, year, edition, pages
2016. , p. 43
Keywords [sv]
virtual reality, simulatorsjuka, head-mounted display, side-scrollingspel
National Category
Media Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-12847OAI: oai:DiVA.org:his-12847DiVA, id: diva2:956627
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Presentation
2016-08-25, A104, Högskolevägen, 541 46 Skövde, 13:15 (Swedish)
Supervisors
Examiners
2016-09-052016-08-302016-09-05Bibliographically approved