Tidspress och prestation i pusselspel: Stress, prestation och underhållningsvärde.
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (university diploma), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Time pressure and performance in Puzzle games : Stress, performance and entertainment value (English)
Abstract [sv]
Denna studie är framtagen för att utforska egenskaperna hos tidspress i ett pusselspel och om den har en effekt på spelare. För att utvärdera om tidspress har en märkbar effekt på spelare så kommer studien att analysera fenomenet i relation till tre primära kategorier: tidseffektiviteten, beslutstagandet och hur underhållande momentet var för spelaren. För att kunna mäta de skillnader tidspress har på spelare så delades testpersonerna in i två grupper. En grupp som blir utsatta för tidspress under testsessionerna och en som inte blir det. Studiens resultat pekar på att tidspress har en tydlig påverkan på spelare som blir utsatta för den vad gäller deras prestation. Resultatet på hur spelare blir påverkade är dock dubbeltydigt och de två utvärderingsmodellerna ger resultat skiljer sig från varandra markant.
Place, publisher, year, edition, pages
2016. , p. 29
Keywords [sv]
Tidspress, pusselspel, spel, dataspel
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-12788OAI: oai:DiVA.org:his-12788DiVA, id: diva2:953138
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Design
Examiners
Note
Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.
There are other digital material (eg film, image or audio files) or models/artifacts that belongs to the thesis and need to be archived.
2016-09-062016-08-162023-08-28Bibliographically approved