his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Hur arbetar spelutvecklingsföretag i Skövde för att driva innovation?: Vad skiljer spelutvecklingsföretagen i Skövde och mjukvaruutvecklingsföretags sätt att arbeta för att driva innovation?
University of Skövde, School of Informatics.
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 15 credits / 22,5 HE creditsStudent thesisAlternative title
How does game development companies in Skövde work to drive innovation? : What differentiates game companies in Skövde and software companies way of working to drive innovation? (English)
Abstract [sv]

Problemformulering och problembakgrund: Med ökad konkurrens i form av mängden nystartade företag, att teknologin blir mer och mer avancerad och att ett misslyckad produktion kan leda till förödelse och konkurs betyder att innovation är en nyckel vid spelutveckling. Det finns idag teorier om hur innovation drivs i mjukvaruutveckling men ej specifikt på spelutveckling.

Syfte: Syftet är att utöka en befintlig teori, den befintliga teorin visar hur innovation drivs i små till medelstora företag och som utvecklar mjukvara men har inte med några företag som utvecklar spel. Detta utförs genom att utforska hur små till medelstora spelutvecklingsföretag i Skövde arbetar för att driva innovation och därefter se om det finns skillnader mellan mjukvaruutvecklingsföretag och spelutvecklingsföretags sätt att arbeta för att driva innovation.

Metod: För att utföra studien används en kvalitativ metod för insamling av data via intervjuer av spelutvecklare. En litteraturstudie på relevanta artiklar kring innovation i spelutveckling används för att lägga till en dimension på innovation i mjukvaruutveckling. Slutsatsen relateras sedan mot en individ som undervisar spelutveckling och en affärsutvecklare som arbetar mot spelutvecklingsföretag.

Analys och slutsats: Analysen visar att det finns skillnader och likheter kring hur mjukvaruutvecklare och spelutvecklare arbetar för att driva och främja innovation, där största skillnaden är främjandet av den individuella kreativiteten är större inom spelutveckling. Litteraturstudien om innovation i spelutveckling visar också på att området ser ut att vara outforskat.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 40 p.
Keyword [sv]
spelutveckling, datorspelsutveckling, innovation, kreativitet
National Category
Information Systems
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-12539OAI: oai:DiVA.org:his-12539DiVA: diva2:940363
Subject / course
Information Systems Development
Educational program
Information Systems - Enterpise Information Management
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-06-21 Created: 2016-06-20 Last updated: 2016-06-21Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1228 kB)84 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1228 kBChecksum SHA-512
0836873a93813d08e12736352165f0eb318e60b367c997014ab7d16450f3e42262a95c02f80b41003418499a54767ca1c91dd951d8ea0ca6005ff88c98ce6029
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Hasselberg, Per
By organisation
School of Informatics
Information Systems

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 84 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 426 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf