Avatarens inverkan på spelmekanik: Hur avatarens visualisering påverkar spelarens interaktion med spelmekanik
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
The avatars impact on game mechanics : How the visualization of the avatar affect the player's interaction with the game mechanics (English)
Abstract [sv]
Studien har undersökt om avatarens visuella representation har en påverkan på spelares beteende, och då specifikt spelstil. För att undersöka detta skapades ett spel med två klassiska kontrasterande avatarer, riddararketypen och bågskyttarketypen. Spelet byggdes så att den enda skillnaden mellan avatarerna var deras visuella gestaltning. 53 forskningsdeltagare fick spela spelet och medan detta skedde samlades kvantitativ data in ifrån varje enskild individ. Resultaten pekar på att avatarens visuella gestaltning har en inverkan på spelstilen. Givet resultatet, belyses vikten av avatarens gestaltning och dess konsekvenser för spelmekaniken.
Place, publisher, year, edition, pages
2016. , p. 48
Keywords [sv]
Proteus-effekten, avatarer, grafik, interaktion, dataspelsutveckling
National Category
Media and Communications
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-12488OAI: oai:DiVA.org:his-12488DiVA, id: diva2:938560
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Presentation
2016-06-01, 09:05 (Swedish)
Supervisors
Examiners
2016-06-212016-06-172016-06-21Bibliographically approved