Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Fuskförebyggande bandbreddsoptimering i realtidsstrategispel
University of Skövde, School of Informatics.
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (university diploma), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Cheat preventing bandwidth optimizaztion in real-time strategy games (English)
Abstract [sv]

Denna studie fokuserar på att optimera bandbredden i ett nätverksprotokoll som förhindrar fusk inom realtidstrategispel (RTS). Metoden använder sig utav speltillståndsuppdateringar och studien undersöker om kommandoöverföring är mindre bandbreddskrävande än speltillståndsuppdateringar. För att behålla fuskskyddet i protokollet måste kommandon uppdelas för att förhindra klienterna från att få för mycket information.Experimentet testade dessa två metoder för att se vilken utav dem som är minst bandbreddskrävande. Kommandoöverföring visar väldigt bra resultat, dock fanns det tillfällen som upptäcktes där speltillståndsuppdatering var effektivare. Det som orsakade att kommandoöverföring var mer bandbreddskrävande vid det tillfälle var att kommandoöverföringen skickade flera meddelande vid samma uppdatering samtidigt när speltillstånduppdateringen skickades med ett meddelande.Denna studie gjorde experiment på en enkel version utav ett RTS och det finns många faktorer i ett kommersiellt RTS som kan påverka mätningen. Det skulle vara intressant att utföra denna studie i ett kommersiellt RTS.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , p. 26
Keywords [sv]
Fuskhantering, Nätverk, Bandbreddsoptimering, RTS
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-12403OAI: oai:DiVA.org:his-12403DiVA, id: diva2:935250
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Note

Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.

There are other digital material (eg film, image or audio files) or models/artifacts that belongs to the thesis and need to be archived.

Available from: 2016-09-07 Created: 2016-06-10 Last updated: 2023-07-13Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1269 kB)127 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1269 kBChecksum SHA-512
53527d705abce287daaa2f0ea4a66e8d35728cc16ffff5d05e6285b320b4de66e1f5984f8bd2e03ed5de51cef48d7ba7db037888741d2ed38bd4d98567218c56
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Johansson, Patrik
By organisation
School of Informatics
Computer Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 127 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 419 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf