Interaktivitet inom cutscenes: Immersion och hur den påverkas
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Interactivity in Cutscenes : Immersion and How It Is Affected (English)
Abstract [sv]
I denna rapport dokumenteras en studie som undersöker hur spelare reagerar på en interaktiv cutscene jämfört mot hur de reagerar på en icke-interaktiv cutscene. Studien undersöker också huruvida en cutscene påverkar spelarens immersion.
För att samla in information används en kvalitativ studie, där deltagarna observeras och sedan intervjuas i samband med att de spelar igenom en kort artefakt. Artefakten är uppbyggd som ett plattformsspel som innehåller två cutscenes, varav en är interaktiv och den andra icke-interaktiv.
Resultatet av studien visar att en interaktivcutsceneinte stör spelaren likamycket som en icke-interaktiv cutscene, och att spelaren därför föredrar interaktiva cutscenesi de spel de spelar. Studien visar även att cutscenesinom ett spel inte stör spelarens immersion nämnvärt.
Place, publisher, year, edition, pages
2016. , p. 40
Keywords [sv]
Game Studies, spel, cutscenes, interaktivitet, immersion
National Category
Computer and Information Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-12392OAI: oai:DiVA.org:his-12392DiVA, id: diva2:935073
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Game Writing
Supervisors
Examiners
2016-06-282016-06-102018-01-10Bibliographically approved