Procedurell generering av volymetrisk terräng på olika beräkningsenheter
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Procedural generation of volumetric terrain on different processing units (English)
Abstract [sv]
Detta arbete undersöker om de existerande algoritmerna Marching cubes och Perlin noise kan användas för att procedurellt generera terräng. Implementationen av dessa algoritmer genererar en terräng som representeras som en tredimensionell volym, för att lösa problem som kan uppkomma när terrängen representeras av ett tvådimensionellt höjdfält. Vidare parallelliseras kombinationen av dessa algoritmer och anpassas för körning på GPU, där experiment visade att parallelliseringen gav prestandaökning och således kortare genereringstider.
Place, publisher, year, edition, pages
2016. , p. 33
Keywords [sv]
Terränggenerering, GPGPU, Volymetrisk terräng, Marching Cubes, Perlin Noise
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-12373OAI: oai:DiVA.org:his-12373DiVA, id: diva2:934955
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Note
Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.
There are other digital material (eg film, image or audio files) or models/artifacts that belongs to the thesis and need to be archived.
2016-06-272016-06-092023-07-13Bibliographically approved