Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Prestanda hos Realtidsväxande träd jämfört med statisk mesh
University of Skövde, School of Informatics.
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Performance of real time growing trees compared to static mesh (English)
Abstract [sv]

Detta arbete undersöker prestandakraven hos realtidsväxande procedurellt genererande träd baserade på L-systemet genom att jämföra dessa med identiska träd representerade i form av statisk mesh.

Ett stokastiskt parametriskt kontextberoende L-system med hakparenteser har implementerats i en enkel testmiljö baserad på OpenGL, statisk mesh har implementerats i form av display list. Undersökningen har jämfört de två teknikerna baserat på renderingstid, minnesanvändning, och genereringstid av Lsystem, såväl som hur de båda teknikerna skalar med antal vertiser och L-systemslängd.

Resultaten visar på att de L-systemsbaserade träden har längre renderingstid än de representerade med statisk mesh, utöver tid för att växa träden via L-systemet före var rendering. De L-systemsbaserade träden visade dock på lägre minnesanvändning än sin statiska motsvarighet. Resultaten visar även på att de tekniker som jämförts inte nödvändigtvis var optimalt implementerade, och arbetet avslutas med en diskussion om hur detta skulle kunna åtgärdas i framtida arbeten.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , p. 37
Keywords [sv]
L-system, Lindenmayersystem, träd, växande, realtid
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-12371OAI: oai:DiVA.org:his-12371DiVA, id: diva2:934954
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Note

Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.

There are other digital material (eg film, image or audio files) or models/artifacts that belongs to the thesis and need to be archived.

Available from: 2016-09-07 Created: 2016-06-09 Last updated: 2023-07-13Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(432 kB)272 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 432 kBChecksum SHA-512
0b61a05603e73d26432716aef868904169590df84d963c4d1f8f749524ab3607df8094ba87dd149662373d21dbe24d92468a9edae1fb7fa94eb4634fb855c9ec
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Andersson, Mattias
By organisation
School of Informatics
Computer Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 272 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 969 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf