his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Androgyna ansikten: En studie i hur teorier om genusstereotypa ansiktsdrag kan användas för att designa genusneutrala ansikten
University of Skövde, School of Informatics.
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Androgynous Faces : A Study of how Theories of Gender Stereotypical Facial Features may be used in Designing Gender-Neutral Faces (English)
Abstract [sv]

Målet med det här arbetet har varit att undersöka huruvida ett trovärdigt androgynt ansikte kan skapas genom att blanda genuskonventionella ansiktsdrag, samt hur kvinnliga respektive manliga ansiktsdragen måste vara för att ansiktet ska tolkas som androgynt.

Fem bilder som föreställer ansikten i varierande grad av androgynitet har skapats som artefakt utifrån en förstudie av spelkaraktärer. Bilderna användes sedan i samband med semi-strukturerade kvalitativa intervjuer där tio informanter fick svara på hur kvinnliga och manliga de ansåg att karaktärernas ansikten var.

Undersökningens resultat tyder på att ett trovärdigt androgynt ansikte kan skapas och att androgyna ansikten bör ha något starkare influenser av genuskonventionellt manliga ansiktsdrag än kvinnliga för att uppfattas som androgynt.

En fortsättning av arbetet skulle kunna göras genom en större undersökning med fler informanter från olika kulturer och samhällen. Detta med hjälp av en artefakt i 3D-grafik informanterna kan interagera med, mer som i en riktig spelmiljö.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 46 p.
Keyword [sv]
Karaktärsdesign, ansiktsdrag, stereotyper, genus, kön, androgynitet
National Category
Media Studies
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-12365OAI: oai:DiVA.org:his-12365DiVA: diva2:934921
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Presentation
2016-06-01, A205, Högskolevägen, 541 28 Skövde, 09:15 (English)
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-06-15 Created: 2016-06-09 Last updated: 2016-06-15Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(2174 kB)127 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2174 kBChecksum SHA-512
b35937e1b827cf43d2a0c707d8b8d7196748b91925d05a7367f6336fbc176c7bf54f148ed7587a141b073384eb7fe76f3724a15e35b0c2a7ba11d4edaf6c93ad
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Carlsson, Lova
By organisation
School of Informatics
Media Studies

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 127 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 542 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf