his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Hur sexualisering av kvinnliga spelkaraktärers gångstil påverkar spelares uppfattning av dem
University of Skövde, School of Informatics.
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
how sexualisation of female game characters walk cycles affect the players view of them (English)
Abstract [sv]

Det här är ett arbete om hur framförallt kvinnliga spelkaraktärers gångstilar påverkar spelares uppfattning av dem. Arbetet inleds med att ta upp tidigare studier där det kommit fram att betraktare uppfattar feminin och maskulin gång på olika sätt. Syftet med det här arbetet är att undersöka hur detta fungerar när det handlar om animerade karaktärer. Artefakten består av 3 olika gånganimationer applicerade på samma karaktär. Gångstilarna ser ut på tre olika sätt, en är typiskt maskulin, en är neutralt feminin och en är sexualiserat feminin. Respondenterna fick titta på animationerna och sedan gradera olika känslotillstånd på dem. Resultatet visar att den maskulina gången uppfattas som starkare, gladare, mer avslappnad och minst attraktiv av de tre. Den sexualiserat feminina uppfattas som svagast, mest nervös och mest attraktiv.

 Resultaten visar att det i spel bör vara möjligt att välja olika gånganimationer för sina karaktärer i karaktärsskapandet, eftersom det påverkar uppfattningen av den så pass mycket. 

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 39 p.
Keyword [sv]
Animation, Genus, Sexualisering, Spelares uppfattning av karaktärer
National Category
Humanities
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-12366OAI: oai:DiVA.org:his-12366DiVA: diva2:934879
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-06-27 Created: 2016-06-09 Last updated: 2016-06-27Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1169 kB)116 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1169 kBChecksum SHA-512
a0466b89506fb25b90e9efc4e114d267414811d347a363e7c78c8d585f60b32c2663dbb95d9e83c8866a049506d02c00e39970dc30c918a8978298194192a5ea
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Humanities

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 116 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 1304 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf