his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Konsekvenser av dissonanser i spelmusik: Hur dissonanta och konsonanta intervall används i spelmusik
University of Skövde, School of Informatics.
2016 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
The consequenses of dissonant intervals in video game music : How dissonant and consonant intervals is being used in video game music (English)
Abstract [sv]

Arbetet berör frågeställningen om en gradvis ökning av dissonanta intervall i tre kompositioner påverkar uppfattningen av en cutscene. Med hjälp av tidigare forskning kring människans relation till musikaliska intervall och med ytterligare research, skapades en artefakt.

Undersökningen genomfördes med 27 personer i olika åldrar där varje deltagare fick se och lyssna på en cutscene tillsammans med musik och sedan svara på ett antal frågor i en intervju. Det fanns tre testgrupper där skillnaden var att musikstyckena hade olika grad av dissonanta intervall.

Resultatet visade att alla musikstyckena upplevdes sorgliga men att de gradvis ökade dissonanserna skapade en ångestfylld känsla, medan kompositionen med minst dissonanser upplevdes vara mer hoppfull än de andra två. Majoriteten upplevde dock inte att dissonanserna uppgav en obehaglig känsla.

I en vidarutveckling av studien hade fler testpersoner i olika åldrar som deltog och en utveckling av artefakten varit önskvärt.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , 34 p.
Keyword [sv]
intervall, dissonans, konsonans, norm
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-12348OAI: oai:DiVA.org:his-12348DiVA: diva2:934429
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Sound/Music
Supervisors
Examiners
Available from: 2016-06-20 Created: 2016-06-08 Last updated: 2016-06-20Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(771 kB)42 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 771 kBChecksum SHA-512
6159fef97f635a42277dfd096fb0bf906e0e5c98f60f8a891df6934a70764ad75627d12dd8edf1dc6b8a4f0018c967b6958ac23861e86475f6991780cc17d4b4
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 42 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 202 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf