Musik ökar i ljudstyrka år för år. Den tekniska utvecklingen i kombination med artister och producenter som vill överrösta sina rivaler har skapat ett så kallat ”Loudness War”. Överanvändningen av limiters och hyperkomprimering har resulterat i en slags tävling i ljudstyrka i hopp om att höras bättre, sälja mer eller låta bättre. Med press från artister och skivbolag har producenter och mastring-ingenjörer fått pressa upp ljudstyrkan allt högre för att anses hålla samma kvalitet som andra inspelningar (Katz, 2007).Frågeställningen denna uppsats undersöker är hur hyperkomprimerad musik upplevs av lyssnaren och de skillnader som upplevs i hyperkomprimerad och icke-hyperkomprimerad musik. The Loudness War och hyperkomprimering är ett populärt ämne bland yrkespersoner i musikbranschen och effekten av hyperkomprimering anses av många vara sämre för ljudkvalité. Utredningen undersöker dels om effekten av hyperkomprimering faktiskt försämrar ljudkvalité, dels hur lyssnaren upplever detta.En kvantitativ undersökning bedrevs där deltagare lyssnade på två olika versioner av fyra musikstycken i olika musikgenrer, med och utan hyperkomprimering. Denna undersökning utformades för att erhålla lyssnarens preferens och åsikt om hyperkomprimerad och icke-hyperkomprimerad musik. Resultatet av undersökningen kan förhoppningsvis visa om The Loudness War försämrar ljudkvalité i musik eller inte.