Meningsfull dialog: Spelarens upplevda agency i dialoger
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Meaningful dialogue : The Player’s Perceived Agency in Dialogues (English)
Abstract [sv]
Det här arbetet syftar till att redogöra för en studie i spelarens upplevda agency i dialogsammanhang. Arbetet tar sin bakgrund i talaktsteori och känslor som hjälpmedel vid dialogsystemsdesign. Frågeställningen söker sedan svara på om ett dialogsystem av typen abstract response menu är effektivast med eller utan det så kallade känslohjulet.
Känslohjulet kombinerar en abstrakt fras med en känsla. Spelaren väljer känslan genom att rotera ett hjul med färger. För att testa spelarens upplevda agency fick två testgrupper testa respektive dialogsystem och fylla i ett formulär relaterat till deras upplevda agency.
Resultatet visade att inget av dialogsystemen var nämnvärt bättre än det andra. Däremot framkom det att vissa spelarens motivation som ett uttryck av agency påverkades annorlunda av känslohjulet då spelaren upplevde en högre nivå av självuttryck.
Place, publisher, year, edition, pages
2015. , p. 44
Keywords [sv]
dialogsystem, agency, meningsfullt spelande, val
National Category
Other Engineering and Technologies not elsewhere specified
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-11432OAI: oai:DiVA.org:his-11432DiVA, id: diva2:849019
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Game Writing
Supervisors
Examiners
2015-08-312015-08-272015-08-31Bibliographically approved