his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Kameraperspektivets effekter på datorspel
University of Skövde, School of Informatics.
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Camera perspectives effects on computer games (English)
Abstract [sv]

Denna  undersökning  har  studerat  kameraperspektiv  i  spel,  med  fokus  på  survial horror-genren.  Studien har  undersökt  hur  förväntningar  om  ett tänkt  spel  förändras beroende  på  om  spelet  ses  ur  ett  förstapersonsperspektiv  eller  ett tredjepersonsperspektiv.  Studien  har  riktats  till  stor  del  mot  förväntningar  kring  ett spels fokus på action eller mer ickevåldslösningar.För  att  undersöka  detta  har  totalt  sex  bilder  skapats  med  skiftande  miljö  och kameraperspektiv.  Dessa  bilder  har  sedan  presenterats  för  totalt  åtta  respondenter som intervjuats. Undersökningen har fokuserat på respondenter med tidigare spelvana men  inkluderade  även  två  respondenter  utan  spelvana.  Detta  för  att  studera  hur saknaden av spelvana påverkade deras tankar kring kameraperspektiv i spel. Av  de  slutsatser  som  gick  att  dra  av  undersökningen  var  det  tydligt  att  båda perspektiven har  olika för och nackdelar.  Många tyckte att förstapersonsperspektivet var bättre för inlevelsen. Medans andra ansåg att förmågan att se hela sin karaktär ur tredjepersonsperspektiv bidrog mer till spelet.

Place, publisher, year, edition, pages
2015. , 44 p.
Keyword [en]
survival horror
Keyword [sv]
kameraperspektiv, inlevelse
National Category
Media Studies
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-11117OAI: oai:DiVA.org:his-11117DiVA: diva2:824317
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Supervisors
Examiners
Available from: 2015-07-01 Created: 2015-06-15 Last updated: 2015-07-01Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Kameraperspektivets effekter på datorspel(2555 kB)127 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2555 kBChecksum SHA-512
0e29db579b84a0fb4dfa57581b7466b2fe12b4386fe0d4bbb3857b5c3209410330879587e7dc9b431497e2afce03ce44b720f4a1ca0df5e16fbe8ee7a2072872
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Romanus Meurling, Niklas
By organisation
School of Informatics
Media Studies

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 127 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 141 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf