3D-grafiks betydelse i exponeringsterapi mot klaustrofobi
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesis [Artistic work]Alternative title
The importance of 3D graphics In Exposure Therapy For Claustrophobia (English)
Abstract [sv]
Syftet med denna studie var att undersöka 3D-grafikens betydelse vid användandet av 3D-miljöer i virtuell exponeringsterapi mot klaustrofobi. Klaustrofobi är rädslan för inte kunna andas eller känna sig instängd i slutna rum. Enligt tidigare forskning har virtuell exponeringsterapi mot klaustrofobi visat sig vara en effektiv, billig och säkert metod. Forskning har dock inte visat vilken inverkan 3D-grafiken i miljön har på användaren.
För att besvara undersökningens frågeställning skapades två artefakter - en miljö i abstrakt grafisk stil samt en miljö i realistisk grafisk stil. En fokusgrupp med tre individer med klaustrofobiska tendenser utan diagnos för klaustrofobi fick uppleva de båda miljöerna och fylla i två enkäter samt delta i en intervju. Den data som sammanställdes visar att testpersonerna upplevde få skillnader mellan de båda virtuella miljöerna men att testpersonerna anser att grafiken hade betydelse för hur de upplevde miljöerna. Ytterligare forskning inom området är nödvändig för att säkerställa undersökningens resultat.
Place, publisher, year, edition, pages
2015. , p. 53
Keywords [sv]
Klaustrofobi, virtuella världar, 3D-grafik, exponeringsterapi
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-11113OAI: oai:DiVA.org:his-11113DiVA, id: diva2:821044
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Presentation
2015-06-03, A101, Högskolevägen, Skövde, 14:15 (Swedish)
Supervisors
Examiners
2015-06-302015-06-142018-01-11Bibliographically approved