his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Att skrämma effektivt: En jämförelse mellan chock och spänning
University of Skövde, School of Informatics.
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Scaring efficiently : A comparison of jumpscares and suspense. (English)
Abstract [sv]

I denna studie har emotionen rädsla undersökts i relation till effektiviteten i skräckgenrens mest frekventa spelmoment, d.v.s. chock och spänning. Ingen tidigare forskning om skräckspel tycks ha undersökt momenten och evaluerat deras effektivitet i att skrämma spelaren. Därmed har denna studie utförts med målet att besvara hur effektiva chock respektive spänning är på att framkalla rädsla hos spelaren. Undersökningen utfördes på ett spel som utvecklades i två versioner innehållande både chock- och spänningsmoment. Version 1 börjar med chock och version 2 börjar med spänning. Dataanalysen byggde på att jämföra undersökningens kvantitativa data som samlats in i tre typer, demografisk-, puls- och skalningsdata. Resultatet visade att den klassiska designen av skräckscener, spänning före chock, inte var effektivast på att framkalla rädsla. Därpå läggs ett forskningsförslag fram i denna rapport vars syfte är att fortsätta undersöka chock och spänning, för att förhoppningsvis främja skräckgenrens utveckling inom spelmediet.

Place, publisher, year, edition, pages
2015. , 54 p.
Keyword [sv]
Skräckgenren, Rädsla, Spelutveckling, Scendesign, Spänning, Chock
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-11101OAI: oai:DiVA.org:his-11101DiVA: diva2:820442
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Design
Supervisors
Examiners
Available from: 2015-09-07 Created: 2015-06-12 Last updated: 2015-09-07Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1572 kB)99 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1572 kBChecksum SHA-512
b15d9cfc9ce7393965598824e8ce52ab822d25e8ca16d2cb673fef8418d623fab46256941bd10c8c65775bdd9f0dac6d7695d09bce2ecec5fe83ec3b4c29f401
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Billgren, Isabella
By organisation
School of Informatics
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 99 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 245 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf