his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
PERMADEATH MEDPERMANENTA OCHTRANSIENTA MÅL: Effekten permanenta och transienta mål har påpermadeath.
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Arbetet ämnar undersöka vilken effekt på spelupplevelsen ett transient kontra permanent mål har i ett spel med permadeath, samt hur spelaren reagerar på mekaniken när spelets förutsättningar förändras. Arbetet utgår ifrån hypotesen att ett spel som presenteras med ett transient mål är mer passande för permadeath och gör döden mer acceptabelt för spelaren. Arbetet går först igenom en introduktion av permadeath som spelmekanik, vad förlust i spelsammanhang innebär, samt de två mål-variationerna, följt av arbetets frågeställning och hur denna ska utmätas. För detta arbete har ett spel med permdeath skapats i två variationer, en presenterad med ett permanent mål och en med ett transient mål. Testen utfördes sedan genom två grupper, vars spelupplevelse mättes genom en enkätundersökning. Resultatet från denna undersökning visade att det inte fanns någon märkbar skillnad mellan spelversionerna och deras mål, vilket berodde till stor del på hur testspelen i sig var designade. Resultatet visar dock andra intressanta aspekter av permdeath, så som vilka effekter andra mekaniker i speldesignen kan ha på permadeath och områden som måste tas hänsyn till om det ska vara meningsfullt att påstå att ett spel innehåller permadeath.

Place, publisher, year, edition, pages
2015. , 43 p.
Keyword [sv]
Permadeath, förlust, döden, spelmekanik, förutsättningar
National Category
Computer and Information Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-11099OAI: oai:DiVA.org:his-11099DiVA: diva2:820395
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Design
Supervisors
Examiners
Available from: 2015-06-26 Created: 2015-06-12 Last updated: 2015-06-26Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1088 kB)44 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1088 kBChecksum SHA-512
bde77b0e0ac4ed9771201bf308a211602c17cee11e413185e5523a108e78005398afd95baa5778237407301cba44bf291b6f232eb3a5b78a8451a6256d571320
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Humanities and Informatics
Computer and Information Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 44 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 153 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf