his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
GEOMETRISKA FORMER I KARAKTÄRSDESIGN: Geometriska formers inverkan på karaktärsroller inom MOBA-spe
University of Skövde, School of Informatics.
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis [Artistic work]Alternative title
GEOMETRIC SHAPES IN CHARACTERDESIGN : Geometric shapes influence on character roles in MOBA games (English)
Abstract [sv]

Denna undersökning syftade till att undersöka om Larson m.fl. (2012) teori om kantiga och runda former kan appliceras på silhuetter i ett ovanifrånperspektiv, samt om de kan förmedla hotande eller lättsammare intryck för betraktaren. Kan betraktaren uppfatta vilken roll karaktären är ämnad att inneha inom ett MOBA-spel och blir någon av rollerna lättare eller svårare att avläsa när dess geometri förändras? För att ge bakgrund till undersökningen går arbetet igenom tidigare arbeten och undersökningar inom geometriska former, silhuett, analys med ikonografi, strategispel och karaktärsdesign. Som artefakt till undersökningen skapades tre olika karaktärskoncept som behandlar klasserna Carry, Support och Tank. Varje koncept utvecklades till två olika versioner, ett koncept med runda former och ett med kantiga former, totalt 6 bilder. Karaktärerna tecknades i ett ovanifrånperspektiv vilket skulle simulera samma perspektiv som förekommer inom MOBA-spel. Undersökningen genomfördes genom två olika metoder. En kvantitativ metod med enkäter och en kvalitativ metod med intervjuer. Spelvana personer inom MOBA-spel fick besvara och delta i båda undersökningarna. Resultatet i arbetet visar att deltagarna kan se vilken karaktärsroll som koncepten föreställer och att geometriska former kan påverka hur karaktärers egenskaper tolkas, men att andra visuella attribut var viktigare för många deltagare. Resultatet visade också att karaktärsrollerna blir lättare eller svårare att avläsa när deras geometri förändras, men i de här exemplen ändå inte tillräckligt för att majoriteten skulle missförstå karaktärkoncepteten.

Place, publisher, year, edition, pages
2015. , 80 p.
Keyword [sv]
Karaktärsdesign, Geometriska Former, Concept art, Grafik, Dataspel, Moba
National Category
Media Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-11078OAI: oai:DiVA.org:his-11078DiVA: diva2:820196
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Presentation
2015-06-03, 10:00 (Swedish)
Examiners
Available from: 2015-06-15 Created: 2015-06-11 Last updated: 2015-06-15Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(19008 kB)172 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 19008 kBChecksum SHA-512
ff8be66aeb9eba20cce77cda440ff0ee029f1315dd89911a6465e6010c646303f4d6e64be2438d110d04b1bc5a6393d9e8d9283cf0f1e89318e06652c3455597
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Media Engineering

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 172 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 417 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf