Bred kollisionsdetektering för spel
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Broad phase collisions detection for games (English)
Abstract [sv]
Detta arbete undersöker 4 olika algoritmer som används för bred kollisionsdetektering. De olika metoderna för bred kollisionsdetektering kan delas in i 4 olika kategorier. Algoritmerna som är valda att representera varje kategori är Bruteforce, Sweep and prune, Hierarchical grid och Bounding volume hierarchy. Fokus i arbetet ligger i att mäta deras lämplighet för spelmotorer där det är viktigt att algoritmerna kan köras i realtid.
Algoritmerna körs i simulationer av olika miljöer. Där antalet objekt, hur många som är rörliga och objektens distribution varieras mellan miljöerna. I simulationerna mäts tiden det tar för varje algoritm att exekvera per frame.
Resultaten av mätningarna visar Hierarchical grid är den bästa av algoritmerna för att hantera stora mängder objekt. Sweep and prune passar bäst för få objekt och Bounding volume hierarchy är ett stabilare alternativ.
Resultaten kan användas för att välja en lämplig bredfas algoritm vid implementation av en spelmotor.
Place, publisher, year, edition, pages
2015. , p. 35
Keywords [sv]
bredfas, kollisionsdetektering, kollision, fysik, spelmotor
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-11065OAI: oai:DiVA.org:his-11065DiVA, id: diva2:820033
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Programming
Presentation
2015-06-02, A104, Högskolevägen, Skövde, 13:00 (Swedish)
Supervisors
Examiners
2015-06-262015-06-112018-01-11Bibliographically approved