EN SCHACK AI BASERAD PÅ CASE-BASED REASONING MED GRUNDLIG LIKHET
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
A CASE-BASED REASONING APPROACH TO A CHESS AI USING SHALLOW SIMILARITY (English)
Abstract [sv]
Schack är ett spel som ofta används för att undersöka olika tekniker inom artificiell intelligens (AI). I det här arbetet ställs frågan om det går att utveckla en AI-agent vars beslutsfattande är baserat på tekniken Case-based Reasoning (CBR) med grundlig likhet som spelar bättre med fallbaser baserade på bättre experter. En AI-agent har utvecklats som spelat ett antal partier mot sig själv med olika fallbaser baserade på olika experter. Efter att ha undersökt resultatet visade de sig att AI-agenten spelar så dåligt att den nästan aldrig lyckades vinna oavsett fallbas, vilket gjorde att det inte gick att rangordna dem efter skicklighet. I framtida arbete är det intressant att undersöka andra likheter än grundlig likhet. Det är även av intresse att undersöka om en CBR-baserad schackspelande AI-agent kan spela schack med hög skicklighet.
Place, publisher, year, edition, pages
2015. , p. 43
Keywords [en]
Chess, Case-based Reasoning, Artificial Intelligence, Shallow Similarity
Keywords [sv]
Schack, Case-based Reasoning, Artificiell Intelligens, Grundlig likhet
National Category
Computer and Information Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-11049OAI: oai:DiVA.org:his-11049DiVA, id: diva2:819835
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Programming
Presentation
2015-06-03, A104, Högskolevägen Hus A, 541 28 Skövde, 13:15 (Swedish)
Supervisors
Examiners
2015-08-102015-06-112018-01-11Bibliographically approved