his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Berättelse och mekaniker i konflikt: Ludonarrativ dissonans effekt på narrativ transport
University of Skövde, School of Informatics. University of Skövde, The Informatics Research Centre.
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
When story and mechanics clash : The effect of ludonarrative dissonance on narrative transport (English)
Abstract [sv]

För att kunna skapa intressanta och engagerande berättelser i spel behövs förståelse för hur spels unika egenskaper påverkar berättande. Ett spelnarrativa kan delas upp i det inbäddade narrativet, som består av till exempel texter och dialog, samt det emergenta narrativet, som uppstår ur spelets gameplay. När dessa två delar inte stämmer överens uppstår ludonarrativ dissonans. I detta arbete undersöks hur ludonarrativ dissonans påverkar narrativ transport, det vill säga inlevelse i en berättelse. Två versioner av ett berättelsedrivet spel skapades med olika mekanikerna för att uppnå låg respektive hög ludonarrativ dissonans. I en undersökning spelade två grupper av deltagare spelversionerna och deras narrativa transport mättes. Resultaten indikerar att högre ludonarrativ dissonans leder till lägre narrativ transport och belyste nuvarande kunskapsluckor. Det finns ett behov av djupare förståelse för hur narrativ transport fungerar i spel och av större studier för att tydliggöra ett eventuellt samband mellan narrativ transport och ludonarrativ dissonans.

Place, publisher, year, edition, pages
2015. , 47 p.
Keyword [sv]
ludonarrativ dissonans, narrativ transport, narrativ, mekaniker
National Category
Computer and Information Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-11046OAI: oai:DiVA.org:his-11046DiVA: diva2:819740
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Design
Supervisors
Examiners
Available from: 2015-06-30 Created: 2015-06-11 Last updated: 2015-06-30Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1592 kB)144 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1592 kBChecksum SHA-512
99ee25f0e76e302ea51e6cd42a77ded0fea655509baf051615077c25db3d65760d22f8bc8057eb4c0e6b3232cccebcd93453b1b688a6f15305b32aacf70d7e02
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Bjarnehed, Mathilda
By organisation
School of InformaticsThe Informatics Research Centre
Computer and Information Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 144 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 559 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf