his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Vägplanering i dataspel med hjälp av Artificial Bee Colony Algorithm
University of Skövde, School of Informatics.
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Pathfinding in computer games by using Artificial Bee Colony Algorithm (English)
Abstract [sv]

Artificial Bee Colony Algorithm är en algoritm som tidigare tillämpats på många numeriska optimeringsproblem. Algoritmen är dock inte vanligt förekommande vad gäller vägplanering i dataspel. Detta arbete undersöker ifall algoritmen presterar bättre än A* på fyra olika testmiljöer eftersom A* är en av de mest använda algoritmerna för vägplanering i dataspel och således en bra referens. De aspekter som jämförs vid mätningarna är algoritmernas tidsåtgång samt längden på de resulterande vägarna.

En riktad slumpgenerering av vägar har implementerats till algoritmen som gör att den inte fungerar på djupa återvändsgränder. Algoritmen har också en roulettehjulsselektion samt egenskapen att kunna generera slumpade grannvägar till de som skapats hittills.

Resultaten visar att Artificial Bee Colony Algorithm presterar betydligt sämre än A* och att algoritmen därför inte är en bättre algoritm för vägplanering i dataspel. Algoritmen har dock potential till att prestera bättre och fungera på återvändsgränder om man förbättrar dess slumpgenerering av vägar. 

Place, publisher, year, edition, pages
2015. , 30 p.
Keyword [sv]
Artificial Bee Colony Algorithm, A*, vägplanering, AI, spel
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-11044OAI: oai:DiVA.org:his-11044DiVA: diva2:819643
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Programming
Presentation
2015-06-03, Skövde, 08:00 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2015-09-23 Created: 2015-06-11 Last updated: 2015-09-23Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1251 kB)71 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1251 kBChecksum SHA-512
69ed3a7097b387c406ec0b6bb55fd1f5c16f145388c54a24d34d8e04fbdec33632b882e3a95d5fa0721b39fb35db89ed45cf54be223ca07266027bf5e28f2282
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Lee, Jessica
By organisation
School of Informatics
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 71 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 252 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf