Jämförelse av evolution och samevolution för att evaluera speltillstånd: I artificiella neurala nätverk kombinerat med minimax
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Comparison between evolution and coevolution To evaluate game state : In artificial neural networks combined with minimax (English)
Abstract [sv]
Detta arbete undersöker två olika tekniker för att evaluera speltillstånd i schack. Teknikerna är samevolution och historiebaserad evolution. De används i kombination med artificiella neurala nätverk och algoritmen minimax. Teknikerna används för att låta två agenter spela schack, genom att välja ut det bästa draget. Kan en agent som bygger på samevolution slå en agent som bygger på historiebaserad evolution?
Teknikerna har testats genom att låta agenterna evolveras i 200 generationer var för att sedan låta dem spela mot varandra. Den samevolverade agenten vann tre av 24 matcher, den historiebaserade vann en, och resten slutade i remi. Det tyder på att en samevolverad agent kan slå en historiebaserad, men att de är väldigt lika. Undersökningen tyder på att samevolverade schackagenter har stor risk att hamna i ett lokalt maximum medan historiebaserade gör många bra drag, men saknar strategi för att vinna.
Place, publisher, year, edition, pages
2015. , p. 21
Keywords [sv]
Artificiell intelligens, Evolution, Artificiella neurala nätverk, Minimax, Schack
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-11005OAI: oai:DiVA.org:his-11005DiVA, id: diva2:818079
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Programming
Presentation
2015-06-02, A104, Högskolevägen, Skövde, 08:00 (Swedish)
Supervisors
Examiners
2015-10-132015-06-082018-01-11Bibliographically approved