Uppgraderingsval för karaktärer i spel: Ett genusperspektiv på val av karaktärers uppgraderingar i spel
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesis [Artistic work]
Abstract [sv]
Då leveling och uppgraderingar i spel blir allt vanligare så syftar den här undersökningen till att ta reda på vad uppgraderingar av karaktärer i spel framförallt baseras på och om det finns någon tydlig skillnad i valet beroende på om karaktären är man eller kvinna. En stor del av arbetets teoretiska bakgrund fokuseras på tidigare forskning kring bland annat stereoyper och genusroller.
Som material för undersökningen skapades två jämnställda, humanoida karaktärer. En man och en kvinna med fyra uppgraderingsalternativ vardera: styrka, ålder, utseende och smidighet. Två av uppgraderingsalternativen var baserade på kända manliga stereotyper i spel och film, och två alternativ var baserade på kvinnliga stereotyper.
Kvalitativa intervjuer genomfördes tillsammans med tio informanter som fick välja en uppgradering för varje karaktär och därefter svara på fyra frågor. Informanternas ålder, kön och spelerfarenhet dokumenterades även för att kunna identifiera skillnader i de olika grupperna.
Resultatet visar på indikationer om att utseendet på karaktären är den viktigaste aspekten vid val av uppgradering. Uppgraderingarnas funktion och effekt på karaktären verkade istället ha en mycket liten roll vid valet. Detta gällde såväl för den manliga karaktären som för den kvinnliga karaktären. Ett undantag fanns hos de informanter med mycket spelvana som istället baserade sina val från tidigare spelerfarenheter.
Resultatet visar även att manliga stereotyper valdes för den manliga karaktären medan kvinnliga stereotyper valdes för den kvinnliga karaktären. Slutsatser drogs kring resultatet om att samhällets normer även avspeglas i spel och att stereotyper, genusroller och karaktärens kön ligger som grund för vilket uppgraderingsalternativ spelaren väljer.
Place, publisher, year, edition, pages
2015. , p. 71
Keywords [sv]
Genus, stereotyper, uppgradering, karaktärsdesign
National Category
Cultural Studies
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-11002OAI: oai:DiVA.org:his-11002DiVA, id: diva2:817869
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Supervisors
Examiners
2015-06-282015-06-072015-06-28Bibliographically approved