his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Perspektiv och stress: Kameraperspektivets inverkan på puls och upplevd stress i ett endless runner-spel
University of Skövde, School of Informatics.
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Endless runners är en genre inom plattformsspel - populär framförallt på mobila enheter. Spelen kännetecknas ofta av konstant stegrande hastighet på oändliga spelbanor. För att besvara studiens frågeställning skapades en spelprototyp i endless runner-stil med två olika versioner, spelbara ur var sitt kameraperspektiv. De två mest förekommande kameraperspektiven inom genren valdes ut: tredjepersonsperspektivet och ”sidscrollande” perspektivet. En undersökning på två grupper utfördes där de speltestade spelversionerna i ombytta ordningar. Innan och efter speltestet besvarades enkäter innehållande datainsamlande frågor och rankning av upplevd stress. Innan testet togs en vilopuls och under testet togs kontinuerligt forskningsdeltagarnas puls. En slutsats var svår att dra av de resultat som framkom. Forskningsdeltagarnas upplevda stress var spridd, cirka sjuttio procent av deltagarna uppgav att det ”sidscrollande” perspektivet var mer stressigt, men pulsmätningarna visade på en högre puls för tredjepersonsperspektivet. Detta ansågs bero på att deltagarna ”överlevde” längre och således ökade deras puls ju längre de kom.

Place, publisher, year, edition, pages
2015. , 32 p.
Keyword [sv]
kamera perspektiv, kameravinklar, stress, spel, puls.
National Category
Other Engineering and Technologies not elsewhere specified Other Computer and Information Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-11000OAI: oai:DiVA.org:his-11000DiVA: diva2:817780
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Supervisors
Examiners
Available from: 2015-06-22 Created: 2015-06-06 Last updated: 2015-06-22Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text

By organisation
School of Informatics
Other Engineering and Technologies not elsewhere specifiedOther Computer and Information Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

Total: 60 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf