Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Olika arkitekturer för artificiella neurala nätverk i bilspel: En jämförelse av arkitekturerna feedforward, Elman och ESCN
University of Skövde, School of Informatics.
2015 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Different architectures for artificial neural networks in racing video games : A comparison of the architectures feedforward, Elman and ESCN (English)
Abstract [sv]

Detta arbete utvärderar ANN-arkitekturerna feedforward, Elman och ESCN då de används för att styra en bil i en enkel 2D-simulering. Nätverken tränas av en evolutionär algoritm som använder nätverkens vikter som genom för dess individer. Syftet med arbetet är att se om arkitekturerna presterar olika bra. Simuleringens komplexitet, i form av halka och sladd, samt banans svårighetsgrad varieras för att se vilka arkitekturer som klarar vilka komplexa problem bäst och var de eventuellt brister. Ett program utvecklades som testade de olika fallen och resultatet visade att Elman presterade sämst, speciellt då komplexiteten ökade, och ESCN presterade lite bättre än feedforward. Varför Elman presterade sämre fick inget svar i detta arbete, och ESCN använde sitt minne på ett sätt som skulle kunna vara värt att titta vidare på. Framtida arbete skulle kunna vara att ta reda på orsakerna till de ovanliga beteendena som uppstod samt att genomföra mer utförliga tester.

Place, publisher, year, edition, pages
2015. , p. 50
Keywords [sv]
ANN, feedforward, Elman, ESCN, evolutionär algoritm
National Category
Computer and Information Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-10995OAI: oai:DiVA.org:his-10995DiVA, id: diva2:817273
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Available from: 2015-09-23 Created: 2015-06-04 Last updated: 2018-01-11Bibliographically approved

Open Access in DiVA

OLIKA_ARKITEKTURER_FÖR_ARTIFICIELLA_NEURALA_NÄTVERK_I_BILSPEL(2071 kB)220 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2071 kBChecksum SHA-512
30b90fe1d7cad856770deeae18acd90d3fadb64b2563bb84c31dc9f6c75ca68581a96a0b02d67dd39b5105f1d53211aae2cca4d897c2016590f8e445dc83431b
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Hedenström, Patrik
By organisation
School of Informatics
Computer and Information Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 220 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 1902 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf