Artificiell intelligens: Prestanda hos beteendeträd och Hierarchical Task Network
2014 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Artificial intelligence : Performance of behavior trees and Hierarchical Task Network. (English)
Abstract [sv]
Detta arbete undersöker skillnader i tidseffektivitet mellan beteendeträd ochHierarchical Task Network. En enklare spelprototyp av typen top-down 2D shoot-emup implementerades. Spelprototypen använder två typer av autonom motspelare så kallade botar. En bot för beteendeträd och en bot för Hierarchical Task Network. Spelprototypen mäter körtiden för varje typ av bot i sex olika situationer. Varje situation svarar mot ett bestämt beteende hos boten. Ett beteende kan brytas ned i en samling uppgifter som boten kan utföra. Spelprototypen mäter körtiden för att bestämma ett enskilt beteende i en specifik situation. Resultaten från mätningarna tyder på att beteendeträd har bättre tidseffektivitet än Hierarchical Task Network.
Place, publisher, year, edition, pages
2014. , p. 27
Keywords [sv]
artificiell intelligens, beteendeträd, Hierarchical Task Network, prestanda, spel, tidseffektivitet
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-10116OAI: oai:DiVA.org:his-10116DiVA, id: diva2:758284
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Programming
Presentation
2014-06-02, E112, Högskolevägen, Skövde, 14:15 (Swedish)
Supervisors
Examiners
2014-11-032014-10-262018-01-11Bibliographically approved