Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Tecknad karaktär: Anatomi, fysionomi och psykologi
University of Skövde, School of Informatics. University of Skövde, The Informatics Research Centre. (Media, Technology and Culture (MTEC))
2014 (Swedish)Book (Other academic)
Abstract [sv]

Tecknad karaktär – anatomi, fysionomi och psykologi skissar en historisk bakgrund till den nutida tecknade karaktären genom tre spår. Det första spåret, om anatomi i konst och vetenskap, beskriver hur normer och kroppsideal uppstått genom historien och hur de lever vidare än i dag. Spår två, om fysionomikens historia, berättar om fördomar och stereotyper. Författarna granskar i denna del den pseudo­vetenskapliga fysionomiken och dess fördomsfulla karaktärsläsande. Det tredje och sista spåret behandlar psykologi i personlighetsgestaltning och skildrar hur den emotionella människan studerats och gestaltats inom både konst och vetenskap. Vad är det som gör att tecknade karaktärer framstår som emotionella och levande individer? Och hur formges en figur för att väcka intresse och engagemang hos betraktaren? 

Författarna förespråkar ett problematiserande förhållningssätt vid analys av ­tecknade karaktärer – såväl gamla som nya. Det övergripande syftet med boken är att etablera en grund för fortsatta studier, och att utgöra en utgångspunkt för en fortsatt diskussion. 

Boken vänder sig främst till ­studerande inom dataspelsutveckling, bild­pedagogik, konst- och bildvetenskap och informationsdesign. 

Tecknad karaktär – anatomi, fysionomi och psykologi omfattar också ett digitalt material som bland annat tar upp arbetet med bokens illustrationer i digital 3D-grafik. Här finner du också steg-för-stegexempel på remediering och design av karaktärer samt förslag på arbetsuppgifter och teckningsövningar. Instruk­tioner för hur du kommer åt det digitala materialet finns på omslagets insida.

Place, publisher, year, edition, pages
Lund: Studentlitteratur AB, 2014, 1:a. , p. 115
Keywords [en]
Designed character, Drawing, Anatomy, Physiognomy and Psychology
Keywords [sv]
Teckning, karaktärsdesign, anatomi, fysionomi, psykologisk gestaltning
National Category
Art History
Research subject
Technology; Humanities and Social sciences; Media, Technology and Culture (MTEC)
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-9758Libris ID: 16211376ISBN: 978-91-44-08482-4 (print)OAI: oai:DiVA.org:his-9758DiVA, id: diva2:741032
Available from: 2014-08-27 Created: 2014-08-27 Last updated: 2019-10-29Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Authority records

Vipsjö, Lars

Search in DiVA

By author/editor
Vipsjö, Lars
By organisation
School of InformaticsThe Informatics Research Centre
Art History

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

isbn
urn-nbn

Altmetric score

isbn
urn-nbn
Total: 794 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf