Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Hur du når Level 90 i ett Serious Game: Feedback för motivation och lärande i digitala spel
University of Skövde, School of Informatics.
2014 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
How to reach Level 90 in a Serious Game : Feedback for motivation and learning i digital games (English)
Abstract [sv]

Denna rapport är ämnad att undersöka vilken sorts feedback digitala spel kan ge föratt främja motivation och lärande. Studien utförs kvalitativt med fokusgrupper somdatainsamlingsmetod och med högstadieelever som målgrupp. Syftet med studien äratt undersöka dessa aspekter i digitala spel för att se hur de kan överföras till lärospeleller serious games på ett effektivt och ändamålsenligt sätt. Frågeställningenutformas dock med ett något bredare omfång för att möjliggöra andra eventuellaanvändningsområden för resultaten. Resultaten från studien jämförs med existerandelitteratur och slutsatserna visar att digitala spel främjar lärande och motivation genomatt tillåta en stegvis kunskap, en intuitiv förståelse genom att sätta information i enrelevant kontext eller handling och där spelaren hela tiden har ett syfte med att utföraen uppgift. Spel är flexibla och låter spelaren lära på ett sätt som passar dem, devisualiserar en spelares utveckling och låter spelare utmana sig själva mot andrasamtidigt som de låter spelare lösa problem tillsammans och där varje spelare kanbidra med sitt eget perspektiv för att lösa ett problem.

Place, publisher, year, edition, pages
2014. , p. 39
Keywords [sv]
Motivation, Lärande, Feedback, Serious Games, Situerad kognition, PISA, Högskoleverket, Högstadieelever
National Category
Engineering and Technology Humanities
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-9551OAI: oai:DiVA.org:his-9551DiVA, id: diva2:727311
Subject / course
Cognitive Science
Educational program
Cognitive Science - Study Programme
Presentation
, Skövde (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2014-08-05 Created: 2014-06-19 Last updated: 2014-08-05Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Motivation&Lärande(821 kB)263 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 821 kBChecksum SHA-512
6808f889a1161f0e2f9f5690eb5c8a47442f60a2ba9d175a25ee2b2dbb0839dc065954b35433b95b22c4be810c319f59ebf38c69157edbc5e790ec361e4ccd2a
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Engineering and TechnologyHumanities

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 263 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 383 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf