his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
EN OMGÅNG TILL?: Dynamisk svårighetsgrads påverkan på återspelningsvärde och inlärningskurvor inom casualspel
University of Skövde, School of Informatics.
2014 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
ONE MORE ROUND? : The effect dynamic difficulty has on the learning curve and replayability of casual games (English)
Abstract [sv]

Arbetets syfte är att undersöka hur användandet av dynamisk svårighet i jämförelse mot användningen av statiska svårighetsgrader påverkar ett casualspels återspelningsvärde och huruvida spelare upplever inlärningskurvan annorlunda. De teorier som ligger grund för arbetet fokuserar kring två områden, där det ena är hur dynamisk svårighet utformas på bästa sätt och vilka fördelar det skulle kunna bidra med. Det andra kretsar kring casualspel och varför casualspel har haft den framgång och vad det är som tilltalar spelare att spela dem samt vad det är som ger spel återspelningsvärde och väl utformade inlärningskurvor. För att utföra undersökningen har två versioner av ett casualspel, vars spelmekanik fokuserar runt skrivhastighet på tangentbord, utvecklats där den ena använder sig av dynamisk svårighet medan den andra använder sig av tre statiska svårighetsgrader. Resultatet från undersökningen visar inte på ett direkt samband att dynamisk svårighet skulle ge ett spel högre återspelningsvärde men att några av de problem som uppstår vid statiska svårighetsgrader kan lösas. Resultatet visar även på att fler undersökningar inom området är nödvändiga.

Place, publisher, year, edition, pages
2014. , 29 p.
Keyword [sv]
svårighet, dynamisk svårighet, inlärningskurva, flow
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-9461OAI: oai:DiVA.org:his-9461DiVA: diva2:724752
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Design
Supervisors
Examiners
Available from: 2014-06-18 Created: 2014-06-13 Last updated: 2014-06-18Bibliographically approved

Open Access in DiVA

a11carry_examensarbete(769 kB)80 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 769 kBChecksum SHA-512
9838435f2ed35b55b9b0abecf591fbc5d7955ded506e3256e771866c5413c200ef6b5d8a2303c848909bdc4b66e0feee86880bcf9e9a20bd41763d22d351d2a0
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Rydbert, Carl
By organisation
School of Informatics
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 80 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 185 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf