his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Varumärkesplacering i digitala spel: Inverkan av interaktiv belöning och bestraffning på spelarens inställning till och minnesbilder av varumärken
University of Skövde, School of Informatics.
2014 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 180 HE creditsStudent thesisAlternative title
Brand placement in video games : The impact of interactive reward and penalty on brand attitude and recall (English)
Abstract [sv]

Varumärkesplacering i digitala spel i samband med belöning och bestraffning harundersökts i denna studie. Resultat från tidigare studier på varumärkesplacering i spelanvändes i utformningen av undersökningen. Tidigare undersökningar av belöningoch bestraffning och dess inverkan på minnet studerades också. Detta kan vara förstagången som varumärkesplacering i digitala spel undersöks i samband med interaktivbelöning och bestraffning.Två versioner av spelet Supertuxkart skapades för undersökningen; den ena medbelönings- och bestraffningsåterkoppling och den andra utan. Deltagare från Kina ochSverige medverkade i experimentet.Undersökningen visade att varumärken med belöning eller bestraffning har tydligaeffekter på deltagarnas memorering av varumärken. Detta verkar gälla oberoende avdeltagarnas kulturella bakgrund, genus eller erfarenhet av digitala spel. Resultatetvisade även att bestraffning inte nödvändigtvis leder till en negativ inställning hosdeltagarna i samband med varumärkesplacering. Vidare studier behövs för att bättreförstå inställningsförändring i detta sammanhang.

Place, publisher, year, edition, pages
2014. , 67 p.
Keyword [en]
digital games, brand placement, product placement, reward, penalty, recall, brand attitude, brands
Keyword [sv]
Digitala spel, varumärkesplacering, produktplacering, belöning, bestraffning, återkallande, minnesbild, inställning, varumärken, reklam
National Category
Social Sciences Interdisciplinary Media Studies
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-9413OAI: oai:DiVA.org:his-9413DiVA: diva2:724540
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Supervisors
Examiners
Available from: 2014-07-13 Created: 2014-06-11 Last updated: 2014-07-13Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Yifan Wu Examensarbete(14458 kB)160 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 14458 kBChecksum SHA-512
e503011c4e8878ad6d96678130602ab68697679b6e4df2b185e048c7d8dce8ec703d2341dfd46052739f9ea76139e3a35dff12ac65003f1635972ac99393a63d
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Wu, Yifan
By organisation
School of Informatics
Social Sciences InterdisciplinaryMedia Studies

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 160 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 188 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf