Detta arbete har undersökt huruvida det uppkommer en skillnad mellan hotfullhet i geometriska former beroende på om de presenteras i 2D eller 3D. Arbetet utgör en vidareutveckling av ett tidigare arbete av Mathilda Wikström (2012) i samma fält. Bakgrunden går in i detalj på detta arbete och några ytterligare relevanta ämnen för skapandet av produkten. I arbetet skapades ett flertal 3D-miljöer baserade på varsin geometrisk form. Videosekvenser av en kameraåkning genom dessa miljöer gjordes varpå en enkät skapades där respondenter fick bedöma miljöns hotfullhet på en skala mellan 1-7.Resultatet av undersökningen var att det inte fanns någon nämnvärd skillnad i upplevd hotfullhet mellan 2D- och 3D-former utan resultaten var nästan identiska. Ett framtida arbete skulle kunna vara att skapa ett spel baserat på dessa observationer och bygga upp miljöer i spelet baserade på olika geometriska former för att miljöerna ska inge en viss känsla av hotfullhet eller fridfullhet.