his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Artificiella växtbaserade ekosystem i dataspel för lärande: Realism & effektivitet
University of Skövde, School of Informatics.
2014 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Artificial plant-based ecosystems in computer games for learning : Realism & efficiency (English)
Abstract [sv]

Procedurell generering innebär att innehåll genereras automatiskt istället för att skapas för hand. En form av procedurell generering är att inte bara generera innehåll en gång, utan även fortsätta uppdatera innehållet allteftersom tiden går. Ett intressant användningsområde för detta är artificiella ekosystem, där växtligheten hela tiden uppdateras dynamiskt baserat på förhållandena i världen. Detta kan skapa mer variation och dynamik i dataspelsvärldar men kan också användas för att skapa spel med fokus på ekosystemet, exempelvis med ett pedagogiskt syfte. Målet med detta arbete är därför att utveckla en modell för simulering av artificiella ekosystem i dataspel, där systemet uppdateras dynamiskt. Arbetet utvärderas genom mätning av modellens tids- och minneseffektivitet, samt en diskussion kring vilken nivå av realism den uppehåller.

Utvärderingen visar att modellen kan behöva anpassas till lokala behov, men att den ur ett generellt perspektiv anses vara rimlig som grund för ett artificiellt ekosystem i ett dataspel.

Place, publisher, year, edition, pages
2014. , 48 p.
Keyword [sv]
Artificiellt ekosystem, växtlighet, procedurell generering, dynamisk miljö
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-9437OAI: oai:DiVA.org:his-9437DiVA: diva2:724350
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Available from: 2014-06-16 Created: 2014-06-12 Last updated: 2014-06-16Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(3284 kB)300 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3284 kBChecksum SHA-512
ecf65032133f7e84e455047afa9555e0df0a74c869d259f7649bce1dda183a3d2345ad8ffe53bd1acb7572818ebe8275effee3b94cb2b93fb7a693b014c05842
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Alenius, Jonas
By organisation
School of Informatics
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 300 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 1074 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf