his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Genetiska Algoritmer kontra Tillståndsmaskiner i individcentrerade ekosystem i datorspel: Effektivitet, Flexibilitet och Anpassningsförmåga
University of Skövde, School of Informatics.
2014 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Genetic Algorithms versus statemachines in individual centered ecosystems in games :) : Efficiency, Flexibility and Adaptability (English)
Abstract [sv]

Målet med detta verk var att undersöka vilken AI-teknik som är mest lämpad att styra beteende i ett artificiellt ekosystem. En tillståndsmaskin och en genetisk algoritm har implementerats. Dessa AI-tekniker har jämförts med avseende på tre olika aspekter: effektivitet, anpassningsbarhet och flexibilitet. För att kunna genomföra tester har individer och en experimentmiljö implementerats. Testerna gjordes på fyra olika banor. Resultatet från undersökningen talar för att GA är mer fördelaktig att använda än tillståndsmaskiner. Mätningarna visade på att GA tog längre tid att implementera än tillståndsmaskinen, dock är GA generellt mer robust och flexiblare, vilket visade sig när nya beteenden lades till. GA presterar även bättre på merparten av testerna för anpassningsbarheten.  Tillståndsmaskinen var effektivare. När hänsyn togs till antalet anrop respektive algoritm fick, visade det sig att skillnaden var betydligt mindre. Resultatet kan användas som grund till utförliga undersökningar i framtida forskning. Implementationen kan anpassas till andra spel, innehållande ekosystem.

Place, publisher, year, edition, pages
2014. , 54 p.
Keyword [sv]
Artificiella Ekosystem, Genetisk Algoritm, Tillståndsmaskin, Artificiell Intelligens
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-9417OAI: oai:DiVA.org:his-9417DiVA: diva2:723824
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Programming
Presentation
2014-06-04, D106, Högskolevägen, Skövde, 15:15 (English)
Supervisors
Examiners
Available from: 2014-08-14 Created: 2014-06-11 Last updated: 2014-08-14Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(2326 kB)124 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2326 kBChecksum SHA-512
3b9f2e5d204683c735a609dbb059516861a2d4fa8b8dd1d499cfb1eaba1e099d49189a46a9f14ecb71b870095f72de1ab2bd5afe4b2536d29017e6781e090190
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Gustafsson, Hampus
By organisation
School of Informatics
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 124 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 185 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf