his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Spelestetik och barn: Barns grafiska preferenser i datorspel
University of Skövde, School of Informatics.
2014 (Swedish)Independent thesis Basic level (university diploma), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Game Aesthetics and children : Childrens Preferences in Game Graphics (English)
Abstract [sv]

Detta arbete undersöker om det fanns några grafiska preferenser hos barn i åldrarna 10-12 år samt om tidigare teorier inom den kognitiva utvecklingsteorin även går att applicera på spelgrafik. Som bakgrund till undersökningen går arbetet igenom forskning kring lärospel, immersion samt kognitiva utvecklingsteorier.

Som material till undersökningen skapades en 3D-miljö med en så fotorealistisk grafik som möjligt, utöver detta samlades miljöbilder från elva andra spel med varierad grad av realism in. Undersökningen utfördes med hjälp av strukturerade intervjuer i vilka respondenterna fick svara på vilka miljöbilder de gillade bäst och vilka de gillade minst.

Resultatet visade att kognitiva utvecklingsteorier inte går att applicera på spelgrafik då den avgörande faktorn om en miljö gillades eller inte var respondentens tidigare erfarenheter med spel, inte graden av realism. De grafiska preferenserna påverkades också av respondentens tidigare erfarenheter med spel. Slutsatsen skulle kunna bevisas bättre om en och samma miljö med varierad realism använts. 

Place, publisher, year, edition, pages
2014. , 43 p.
Keyword [sv]
Dataspelsutveckling, grafik, kognition, grafiska preferenser, lärospel
National Category
Humanities
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-9418OAI: oai:DiVA.org:his-9418DiVA: diva2:723818
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Presentation
2014-06-04, E110, Högskolevägen, Skövde, 14:30 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2014-06-17 Created: 2014-06-11 Last updated: 2014-06-17Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(3731 kB)168 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3731 kBChecksum SHA-512
72f62751ac5df846c8d235b17f495a6f34170098c295cfecd21d3510ef5a85f409c5e1345ee4136c04e7bfb0016ced9519bb16bf70ce0bdac8b19acfdbf41850
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Lund, Johan
By organisation
School of Informatics
Humanities

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 168 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 271 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf