Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Texturering av interagerbara objekt för peka-och-klicka-äventyrsspel i 3D-grafik
University of Skövde, School of Informatics.
2014 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis [Artistic work]Alternative title
Texturing of Interactable Objects in Point and Click Adventure Games with 3D-Graphics (English)
Abstract [sv]

Detta arbete undersöker om peka-och-klicka-äventyrsspel kan ta hjälp av andra spelgenres sätt att tydliggöra ett interagerbart objekt. För att undersöka detta applicerades tre olika grafiska designval hos 3D-texturer på interagerbara objekt i en 3D-spelmiljö. Arbetet undersökte även vilken av dessa texturversioner som framförallt hjälpte informanterna att identifiera de interagerbara objekten utan att de var för uppenbara.

Den teoretiska grunden innefattade teorier om perception, färglära och gränssnittens påverkan på immersion. Men även begrepp som ”affordance”, ”conceptual model” och realistisk spelgrafik har behandlats.

Tolv informanter fick se de tre olika 3D-texturversionerna för de interagerbara objekten på renderade bilder från en 3D-spelmiljö. Texturversionerna var färgstarka, skarpa och 3D-texturer med gradient. De kvalitativa intervjuerna med informanterna gav resultatet att skarpa 3D-texturer var den texturversion som var mest lämpad att användas som komplement till ett peka-och-klicka-äventyrsspel för att hjälpa informanterna att identifiera de interagerbara objekten.

Place, publisher, year, edition, pages
2014. , p. 75
Keywords [sv]
Interagerbara objekt, texturer, 3D-grafik, affordance, peka-och-klicka-äventyrsspel
National Category
Media and Communications
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-9391OAI: oai:DiVA.org:his-9391DiVA, id: diva2:722803
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Supervisors
Examiners
Available from: 2014-06-10 Created: 2014-06-09 Last updated: 2014-06-10Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(3676 kB)309 downloads
File information
File name FULLTEXT02.pdfFile size 3676 kBChecksum SHA-512
80014c93cb3d6fa33a2758cff172f67031dd43c33ce9507c812f985f361da4e3513e1a4ee6520b7dcab536202f552cf89433b0d6478129985da6cf19f0bc6526
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Nossborn, Cheri
By organisation
School of Informatics
Media and Communications

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 309 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 649 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf