Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Optimering av ANN: Genom reduktion av antalet vikter
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2013 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Optimizing ANN : By reducing the weightcount (English)
Abstract [sv]

Artificiella neurala nätverk (ANN) kan vara en bra teknik för att skapa intressanta datorstyrda motståndare i spel och då spel är en väldigt prestandakritisk typ av applikation så är det viktigt att optimera alla delar av ett spel. Detta arbete tittar närmare på huruvida det går att ta bort nätverkskopplingar hos ett ANN i optimeringssyfte och fortfarande behålla ett ANN:s förmåga att utföra sin uppgift.

Under experimenten används två olika metoder för att avgöra vilken vikt som ska tas bort. ANN:ets förmåga graderas efter hur högt fitnessvärde det får i den genetiska algoritm som från början lärt upp den. Vidare analyseras sambandet mellan antalet borttagna vikter och ANN:ets fitnessvärde.

Resultatet visar tyder på att en viss reduktion av vikter kan öka ANN:ets förmåga att utföra sin uppgift. Efter att antalet borttagna vikter ökar, minskar ANN:ets förmåga att prestera. Experimenten tyder dock på att minskningen ofta inte är dramatisk, utan ANN:et i experimenten ofta kan utföra delar av sin uppgift även med stora delar av nätverkets vikter borttagna.

Place, publisher, year, edition, pages
2013. , p. 34
Keywords [sv]
ANN, genetiska algoritmer, AI, optimering
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-8485OAI: oai:DiVA.org:his-8485DiVA, id: diva2:645546
External cooperation
Stunlock Studios
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-09-05 Created: 2013-09-04 Last updated: 2018-01-11Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1422 kB)280 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1422 kBChecksum SHA-512
b39d24ba000c618d4b877c7ed9461fb2a26d8f0afa82cad920b0467b62916a5e0ca43d4d25f9c46a117d5fa9600971af388b55e8d59f8fa94ee3e1f2447dda86
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Johansson, Tobias
By organisation
School of Humanities and Informatics
Computer Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 280 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 318 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf