Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Kontrollerbar automatisk kartgenerering: En utvärdering av olika metoder att generera kartor efter förutbestämda restriktioner
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2013 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Controllable procedural map generation : An evaluation of different methods to generate maps from predefined constraints (English)
Abstract [sv]

Automatisk generering av innehåll till dataspel är ett viktigt forskningsområde eftersom allt mer detaljerat innehåll går att använda. Denna rapport beskriver en studie som jämför två metoder att automatiskt generera kartor för militära strategispel. Den bygger på Stachniak och Steurzlingers (2005) arbete om deformationer av terräng efter ställda kriterier. De använder stokastisk lokalsökning för att hitta lämpliga deformationer. Andra sökmetoder kan användas och den stokastiska lokalsökningen ställs mot en evolutionär sökning i denna studie.

Ett program utvecklades som implementerade en evolutionär algoritm och en förenklad variant av Stachniak och Steurzlingers (2005) algoritm. Programmet testkördes med olika indata för att försöka få algoritmerna att prestera sitt bästa så att de kunde jämföras rättvist. Den evolutionära algoritmen visade sig vara effektivast men gav inte tillräckligt bra resultat på utsatt tidsåtgång. Arbetet kan utvecklas genom fler tester och optimeringar.

Place, publisher, year, edition, pages
2013. , p. 52
Keywords [sv]
automatisk kartgenerering, sökalgoritmer, strategispel, kontrollerbarhet, restriktioner
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-8480OAI: oai:DiVA.org:his-8480DiVA, id: diva2:645290
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Programming
Presentation
2013-08-21, E110, Högskolevägen, Skövde, 15:15 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-09-06 Created: 2013-09-03 Last updated: 2018-01-11Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Kontrollerbar automatisk kartgenerering(13959 kB)226 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 13959 kBChecksum SHA-512
12723379cb2ddbc1b1f1fbe5fcdc1e4e9602c09c276f56665a801b92fb48bdd762cef93fed66725296ac61584ab6e1cd8fa643d7b82e0d8a86678874a4c53ef5
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Staf, Björn
By organisation
School of Humanities and Informatics
Computer Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 226 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 272 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf