Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Inlärning och illusionen av intelligenta karaktärer: Undersökning av hur inlärning hos karaktärer påverkar spelarens uppfattning av intelligenta karaktärer i spel
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2013 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Learning and the illusion of intelligent characters : Study of how learning capabilities in characters affect players’ interpretation of intelligent characters in games (English)
Abstract [sv]

Det här arbetet har undersökt hur inlärning av hur en datorstyrd karaktär fattar sina beslut baserat på det gällande speltillståndet, påverkar spelarens uppfattning om hur mänskligt intelligent dess resulterande beteende uppfattas, med bakgrunden att det finns ett behov av intelligentare beteenden hos karaktärer i spel. Undersökningen har genomförts genom att jämföra en tillståndsmaskin med ett artificiellt neuralt nätverk, implementerade i ett enklare actionspel med en spelare och en datorstyrd karaktär. Nätverket är konstruerat att initialt bete sig som tillståndsmaskinen, men sedan utveckla sitt beteende genom att lära från den individuella spelarens spelstil. Ett antal testpersoner har sedan fått spela spelet mot respektive teknik, och fått ange hur de upplevde respektive beteende i en enkätundersökning. Resultatet av undersökningens sammanställda data särskiljer inte det resulterande beteendet från tillståndsmaskinen med beteendet från det artificiella neurala nätverket, vilket kan ha en förklaring i undersökningens felkällor, samt den mindre domänen teknikerna implementerats i.

Place, publisher, year, edition, pages
2013. , p. 43
Keywords [sv]
Artificiellt neuralt nätverk, Tillståndsmaskin, Artificiell intelligens, Beslutsfattande
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-8479OAI: oai:DiVA.org:his-8479DiVA, id: diva2:645286
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Programming
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-10-08 Created: 2013-09-03 Last updated: 2018-01-11Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(773 kB)518 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 773 kBChecksum SHA-512
f8bec132db2fdf7e6808abf7297e468358509f70a2a2600f0a3fe29624409215affe0d023a79637c96d6ac4be4059734c30693c5a064f80dc05a6444c2e7682d
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Humanities and Informatics
Computer Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 518 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 595 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf