his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
SVÄRM-AI FÖR TAKTISKA BESLUT HOS GRUPPER AV FIENDER
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2013 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
SWARM AI FOR TACTICAL DECISIONS IN GROUPS OF ENEMIES (English)
Abstract [sv]

I detta examensarbete tittas det närmare på taktiska beslut för större grupper av autonoma agenter. Arbetet ska försöka besvara följande frågeställning: Hur effektivt kan svärm-AI användas för att utföra taktiska beslut när det appliceras till ett spel med grupper av fiender? För att kunna besvara frågeställningen skapades en applikation där fyra kombinationer av styrbeteenden och beräkningsmodeller inom tekniken ”boids” användes. Inom två av kombinationerna användes traditionella styrbeteenden inom boids, och inom de andra introducerades ett styrbeteende för att flankera spelaren för att ge bättre resultat. Resultatet av arbetet visar att kombinationerna med de taktiska besluten fick överlägset bättre resultat och gav därmed goda förhoppningar för att besvara frågeställningen, men för att kunna ge ett definitivt svar på hur effektivt det är visade det sig att en större bredd av experiment hade behövts användas. Taktisk svärm-AI kan användas utanför datorspel, till exempel inom robotik och att simulera större militära slag.

Place, publisher, year, edition, pages
2013. , 27 p.
Keyword [sv]
Svärm-AI, boids, autonoma agenter, styrbeteenden, taktiska beslut
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-8451OAI: oai:DiVA.org:his-8451DiVA: diva2:643896
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Programming
Presentation
2013-08-21, 14:15 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-09-05 Created: 2013-08-28 Last updated: 2013-09-05Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(858 kB)245 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 858 kBChecksum SHA-512
88e39ff971a9de31020c5aeb290edb71e1e27faa280ab8ad33c80b45730a3815b70dd5d5533a7546d737a02906920048862b894c1f7966fa893fb9a4fb5819d5
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Humanities and Informatics
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 245 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 312 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf