Webben används i allt större utsträckning som en riktig applikationsplattform, mycket tack vare HTML5. Detta ställer högre krav på webbapplikationens prestanda på klientsidan, då nya tekniker möjliggör mer avancerade applikationer. Parallellisering är en metod för att öka prestandan i applikationer, som dessutom tar nytta av de parallella arkitekturer som idag är vanliga. Web workers – ett nytt API för JavaScript – tillåter en enkel form av parallellisering för webbapplikationer. Dock har web workers en del begränsningar som minskar antalet möjliga strategier. Detta arbete syftar till att utvärdera hur valet av parallelliseringsstrategi påverkar prestandan hos en JavaScript-implementation av marching squares – en algoritm med goda möjligheter för parallellisering. Tre olika strategier implementeras, och utvärderas därefter genom prestandamätning. Resultaten visar att en strategi som använder så lite och så optimerad kommunikation som möjligt ger bättre prestanda än en strategi med mer kommunikation. Vidare arbete för att bland annat utvärdera vinsterna av delat minne föreslås.