his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Procedurellt genererade provinskartor för strategispel: En jämförelse mellan Voronoidiagram och Cellular Automata
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2013 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Procedural generation of province maps for use in strategy games : A comparison between Voronoi diagrams and Cellular Automata (English)
Abstract [sv]

Procedurell generering är ett område som vuxit mycket på de senaste åren men som också är ett gammalt område. Kända koncept inom detta område är kart- och terränggenerering. Koncepten används för att skapa både verklighetstrolig terräng och för att skapa spelkartor för spelaren att utforska.Detta arbete använder sig av procedurell generering för att undersöka skillnaden mellan två kända metoder; Voronoidiagram och Cellular Automata vid skapandet av en provinskarta. Tre kartor från varje metod evalueras genom att importeras i spelet Crusader Kings 2 och sedan spelas med hjälp av spelets artificiella intelligens. Kartorna evalueras genom att titta på tre olika faktorer för hur intressant kartan är och prestandan för att skapa en karta. Resultatet visar att det både är lite skillnad mellan de två metoderna som jämförts men också att det är väldigt liten skillnad mot standardkartan. Prestandamässigt är det dock Voronoidiagrammet som är överlägset med ungefär dubbel tidseffektivitet jämfört med Cellular Automata.

Place, publisher, year, edition, pages
2013. , 40 p.
Keyword [sv]
Voronoidiagram, Cellular Automata, Provinskartor, strategispel, Crusader Kings 2
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-8185OAI: oai:DiVA.org:his-8185DiVA: diva2:626142
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-06-11 Created: 2013-06-07 Last updated: 2013-06-11Bibliographically approved

Open Access in DiVA

f10frean_exjobb(1907 kB)321 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1907 kBChecksum SHA-512
c5a55c9c4faad1ba136a2c0b4fd1768a35b63f14d68ec3a060059ab48d5ba6fc8eaa4d68574022e6eab0850201ce34a272f856bccb9c2db92d3c5145f9aa2e83
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Andersson, Fredrik
By organisation
School of Humanities and Informatics
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 321 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 1708 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf