Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Uppmärksamhetsstyrning inom skräckspel: Kan ljussättning användas effektivt till att guida en spelare genom en spelvärld?
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2013 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Attention guidance in horror games : Can lighting be used effectively as a player guiding technique through a game world? (English)
Abstract [sv]

Rapporten handlar om uppmärksamhetsstyrning inom skräckspel och huruvida olika ljussättningstekniker kan påverka spelarens navigation. Rapporten grundas i kognitionsvetenskapsteorier om visuell perception och olika typer av uppmärksamhet. Problemformuleringen är att moderna spel innehåller effektiva guidningsmetoder och dessa passar inte alltid i skräckspel då spelarens immersion lätt bryts med sådana metoder. Ljussättning är viktigt i skräckspel och rapporten har undersökt huruvida olika tekniker kan användas effektivt som substitut för mer traditionella guidningsmetoder. Spelmiljön är en sci-fi-miljö utan något statiskt gränssnitt. Miljön är skapad med UDK och innehåller åtta ljussättningstekniker/rum som spelaren går genom. 18 deltagare observerades och 34 deltagare gjorde en nätundersökning. Spelarbeteenden sammanställdes utefter resultatförväntningar kring ljussättningsteknikerna. Ingen grupp betedde sig helt som förväntat med stora procentskillnader mellan grupperna. Resultaten hamnade ofta kring 50 % eller lägre vilket tyder på att förväntningarna inte stämde överens med verkligheten. Framtida arbete kan handla om annorlunda konstruktioner av ljussättningsteknikerna samt undersöka vägvalsbeslut och höger-/vänsterhänthet.

Place, publisher, year, edition, pages
2013. , p. 61
Keywords [sv]
Uppmärksamhet, spelarguidning, ljussättning, skräckspel
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-8158OAI: oai:DiVA.org:his-8158DiVA, id: diva2:626083
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Design
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-06-18 Created: 2013-06-06 Last updated: 2018-01-11Bibliographically approved

Open Access in DiVA

UPPMÄRKSAMHETSSTYRNING INOM SKRÄCKSPEL(1110 kB)584 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1110 kBChecksum SHA-512
a022ab2accf278324ca94bb9ab0e9a9d4b28c6da816c4b4a2c83310f9633fa4221e865ae5e8e84f1b872f4eab8ac3a3a158d37ac5598e2ceb95e8a89ce95a4d0
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Pereswetoff-Morath, Alexander
By organisation
School of Humanities and Informatics
Computer Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 586 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 472 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf