his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Användning av genetiska algoritmer för framtagning och utvärdering av byggordningar i RTS-spel
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2013 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Usage of genetic algorithms to develop and evaluate build orders in RTS games (English)
Abstract [sv]

Detta arbete undersöker användningen av evolutionära algoritmer för framtagning och utvärdering av byggordningar i RTS-spel. Syftet var att undersöka om just evolutionära tekniker kan uppnå lika bra resultat som skriptade byggordningar då evolutionära tekniker oftast är billigare att utveckla.För att undersöka denna problemställning utvecklades en applikation med en experimentmiljö och en Artificiell Intelligens (AI) med evolutionär algoritm. Denna applikation och AI användes sedan för utvärdering av framtagna byggordningar.Resultatet antyder att evolutionära tekniker kan uppnå lika bra kvalitet som de skriptade byggordningarna.Något som krävs i detta arbete är fördefinierade skript för byggordningar för att köra evolutionen men något som skulle vara intressant att kolla på är coevolution. Med coevolution hade det varit möjligt evolvera fram byggordningar utan dessa färdiga skript genom att köra evolutionen mot individer i samma population.

Place, publisher, year, edition, pages
2013. , 35 p.
Keyword [en]
RTS-games, build orders, evolution, genetic algorithms, AI
Keyword [sv]
RTS-spel, byggordningar, evolution, genetiska algoritmer, AI
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-8168OAI: oai:DiVA.org:his-8168DiVA: diva2:626064
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-06-11 Created: 2013-06-06 Last updated: 2013-06-11Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1388 kB)261 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1388 kBChecksum SHA-512
c6f076f4329fef46ea87d118dcff18de7803f508cd05fb6b6bfec3ddb7a5ad7e86e35c171283eac6c1799519e315002f4451156a412bb94939e75387a6e71ad4
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Wångsell, Johan
By organisation
School of Humanities and Informatics
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 261 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 190 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf