Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
KÖNSNEUTRALA ANIMATIONER: Påverkan av stereotypiska personligheter
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2013 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
GENDER NEUTRAL ANIMATIONS : Influence of stereotypical personalities (English)
Abstract [sv]

Karaktärsanimationerna måste vara könsneutrala eftersom spelarna själva väljer kön och personlighet på sin karaktär i Cloud Islands. Personlighetsgestaltningarna som skapades kallades ”Neutral”, ”Äventyrlig” och ”Sprallig”. Problemformuleringen bestod av att undersöka om animationerna för dessa stereotypiska personligheter kunde göras könsneutrala. Arbetet utgick från Isbisters (2006) rörelsemönster för personligheter, power centers (Lango, årtal okänt) och Labans rörelseteorier (Kundert-Gibbs & Kundert-Gibbs, 2009). Arbete kring könsneutralitet baserades på Cuttings (1978), Mathers och Murdochs (1994) observationer om att män har mer rörelse i axlarna medan kvinnor har mer rörelse i höfterna. Nio animationer skapades och visades upp som videoklipp i enkätundersökningar med frågor om hur animationerna upplevdes som könsneutrala eller inte. Personligheten ”Neutral” upplevdes som könsneutral eller något manlig, ”Äventyrlig” som manlig och ”Sprallig” upplevdes som könsneutral. I framtiden behöver animationerna redigeras för att bli könsneutrala. Framtida forskning inom ämnet könsneutralitet för animation kan bidra till djupare förståelse och underlätta produktion.

Place, publisher, year, edition, pages
2013. , p. 25
Keywords [sv]
Könsneutralitet, animation, personlighetskaraktärisering, stereotyper
National Category
Media and Communications
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-8138OAI: oai:DiVA.org:his-8138DiVA, id: diva2:624985
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-06-11 Created: 2013-06-03 Last updated: 2013-06-11Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(2810 kB)311 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2810 kBChecksum SHA-512
e0761f32d3e695a5ba473326fad027f95cf02c8914eea4ff4413427dc2927c1e4e487353888b9e40070d496c1fcc6275ac7d016e8af7fa4ee6b185f9f53973ce
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Håkansson, Magnus
By organisation
School of Humanities and Informatics
Media and Communications

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 311 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 563 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf