SPEL OCH DESS NARRATIV: Berättelser i digitala offline-rollspel
2012 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesis
Abstract [sv]
Det är uppenbart att narrativ används i spel, inte minst i offline-RPG:n (ORPG:n), där berättelserna är vad som står i centrum. Samtidigt som dessa är ett välkomnatfenomen har de också en tendens att passivisera spelaren och påverka känslan avfrihet. I hur hög grad de gör detta är till viss del subjektivt och därför är det av viktvad som motiverar ORPG-spelaren till spelandet. Denna studie har utvecklat tvåspelprototyper som baseras på motivationerna immersion respektive prestation föratt påvisa motivationsgruppernas preferenser. Studien har fokuserat på att ta reda påhur stor vikt de båda grupperna lägger på känslan av frihet, och haft som hypotes attkravet är högre hos prestationsmotiverade spelare. Av utvärderingen att döma gårdet inte att med säkerhet falsifiera eller bekräfta detta.
Place, publisher, year, edition, pages
2012. , p. 44
Keywords [en]
narrative, discourse, offline-role-playing games, ORPG, RPG, games, computer games, digital games
Keywords [sv]
narrativ, berättelser, offline-rollspel, ORPG, RPG, spel, datorspel, digitala spel
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-6365OAI: oai:DiVA.org:his-6365DiVA, id: diva2:549513
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Design
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
2012-09-122012-09-042018-01-12Bibliographically approved