Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Prestandaförändringar vid estetiska förbättringar av A*algoritmen
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2012 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Algoritmer för vägplanering används ofta i dataspel för att navigera datorstyrda enheter. En av de vanligaste algoritmerna som används i samband med vägplanering är A* algoritmen, som kan användas för att effektivt hitta den kortaste vägen mellan två positioner i spelets nivåer. Algoritmen har dock inget stöd för att producera estetiskt tilltalande vägar, vilket kan leda till att spelets enheter rör sig som robotar genom spelnivån.

Detta arbete tar upp och analyserar algoritmer som kan användas i kombination med A* algoritmen för att göra vägarna rakare, mjukare och mer direkta. Algoritmerna implementeras i ett program där deras minnesanvändning, tidseffektivitet och väglängd beräknas när de körs genom en spelnivå med väggar och hinder.

Resultaten från slutet av rapporten visar att de estetiskt förbättrande algoritmerna kan implementeras för att göra stora förbättringar av A* algoritmens estetiska prestationer, utan större påverkningar på A* algoritmens minnesanvändning, tidseffektivitet och väglängd. Resultaten från både produkt och utvärderingen skulle kunna användas i framtida spelprojekt.

Place, publisher, year, edition, pages
2012. , p. 37
Keywords [sv]
AI, A*, Vägplanering, prestanda
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-6356OAI: oai:DiVA.org:his-6356DiVA, id: diva2:548938
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Programming
Presentation
2012-08-21, 13:00 (Swedish)
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2012-09-06 Created: 2012-09-02 Last updated: 2018-01-12Bibliographically approved

Open Access in DiVA

a09jimol_examensarbete(1092 kB)361 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1092 kBChecksum SHA-512
b6515b8ab294f0a97679b713020d3be89c54fa3a59a4ea84e2b2dc1f41bfaa2aed92a203c57970b614e4ff423f4ea35fd7febd3f8906caedb430b51aa0664f16
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Olofsson, Jim
By organisation
School of Humanities and Informatics
Computer Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 361 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 523 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf